In the press / Presse / Pressestimmen

Balafon, Burkina Faso to Vienna: An Interview With Mamadou Diabaté

When Diabaté is on stage playing the balafon, something magical happens between him and the audience. With his tight strokes, he makes the audience move. When this 46-year-old Burkinabe virtuoso is on fire and plays as fast as he can—which is really fast—the audience stands up and starts dancing. At the end of the show everybody is dancing like mad.

 - Bastiaan Springer, Afropop Worldwide


Mamadou Diabaté, porte-parole du balafon Sambla

Le virtuose balafoniste burkinabé basé en Autriche fait découvrir au monde la richesse de la culture sambla, dont le balafon est le maître-instrument. 

- Vladimir Cagnorali, Pan African Music


Sambla Rhythms Bring African Language to Life

The performance was impressive: the xylophone players were at times so fast that the mallets used to hit the keys could barely be seen. After a few songs, the public followed Mamadou’s invitation to stand up and dance, and the second half of the concert saw an entranced crowd dance to Sambla traditional rhythms, and sing along with the band.... 

"I didn’t expect to have as much fun while learning so much at the same time!" - said one student...

 - Princeton University - Linguistics


Samblan musicians induce a jubilee of expression with the xylophone

The balafons started, quietly at first, the notes inducing tingles on my spine. Suddenly they began to crescendo. Dembélé joined with his flute, adding in vocals that mimicked the same pitches as the flute itself. The sound was raw, freeing—a jubilee of expression. They began to play louder and louder, the small room becoming engulfed in rich sound. Mamadou began to sing, his voice husky yet soft like butter. The buzzing resonance underneath the clear pitches washed over us. It seemed to me that the musicians and instruments were radiating an energy and light. Every person in the room was immersed in the music. People smiled, swayed and tapped their feet, present in the moment. As I listened, I felt the urge to just run somewhere in an open field or dance.

- Sophie Welch, The Brandeis Hoot


CD Kanuya

Mamadou Diabate's neue CD „Kanuya“ ist ein wunderbares Beispiel dafür, dass stilistische Einschränkungen in der Musik eigentlich nicht wirklich etwas zu suchen haben. Er schlüpft in die Rolle eines Brückenbauers, der weder musikalisch noch kulturell irgendwelche Berührungsängste kennt. Dass die Stücke seines Albums so vielschichtig erklingen, liegt natürlich auch daran, dass Mamadou Diabate`s Combo Percussion Mania (Karim Sanou, Seydou Diabate, Abdoulaye Dembele, Madou Kote und Zakaria Kone) Leute wie Wolfgang Puschnig, Jon Sass, Silvio Gabriel sowie die à capella Truppe Insingizi für die Zusammenarbeit gewinnen konnte. „Kanuya“ ist ein Album, welches aufgrund der im jeden Moment spürbaren Spielfreude der Akteure einfach nur Lebensfreude ausstrahlt.

- Michael Ternai (MICA)


CD Keneya

The sound of the Sambla balafon, in all its variations, is one that touches souls. To listen to Mamadou Diabate, as the maestro plays the Sambla bala, is truly an awakening experience."

- Issa Mansaray in the GlobalRhythm


CD Kamalenya

This record here is a little masterpiece by the balaphonist Mamadou. Together with his fellow countrymen Karim and Louis Sanou he burns down rhythmical fireworks, which are not only exciting in tempo but also played in a quite subtle and sophisticated manner. Along with wonderfully lightfooted and narrative runs on the balaphon there are not only the jembe drums but also the warm sounds of the Ngoni, a (mostly six stringed) relative of the kora. Thus lyrical elements are coming into the game, and especially from the balaphon you’ll hear sequences clearly marking the kinship between African roots and American (Jazz) blossoms.

- Norbert Mojo Mendiola 


CD Sira Fila

...die entspannten Beiträge des Posaunisten vermitteln ein sehr souliges Gefühl, der Akustik-Bass ist Anker und Schwerpunkt im wirbelnden Afrobeat... für die Freunde des puren Trommelfiebers gibt es zwei Djembe-basierte Leckerbissen zu hören... eine runde, anregende Sache, nicht nur zum Tanzen und nicht nur für Afro-Fans!

- Robert Stubenrauch in JazzLive 

 

ein pulsierendes Gebräu an herrlichen Melodiebögen, getragen vom lautmalenden Balafon-Spiel, sowie sich vereinenden Klangkulturen auf höchstem Niveau.

- Manfred Horak in JazzZeit

 

Die Musik ist wunderschön, getragen von einer unvergleichlichen Spannung... Ein Wunderbares Geschenk.

- Serge Taffou in der Wiener Zeitung


Percussion Mania im Wiener Konzerthaus (2013-02-12)

Der Große Saal präsentierte sich eingetaucht in erdige Farben und magisches Blau. Mit einer Art gesungener Spieltechnik kündigte der Klang der «flute peule», gespielt von Dramane Dembele, den Beginn des musikalischen Erlebnisses an. Begleitet von zwei Balafonen (Mamadou Diabaté, Seydou Diabaté), einer Djembe, Talking Drum, Dunduns (Karim Sanou, Abdoulaye Dembele, Zacaria Kone) und der fesselnden Stimme der Sängerin Kandy Guira versetzte das erste Musikstück das Publikum zunächst in einen tranceartigen Zustand. Der Bassist Juan Garcia Herreros erweiterte seinen kreativen Spielraum mit einem Looper und schuf weitere Klangebenen, die den atmosphärischen Hintergrund bildeten.

Katharina Mühl ,Wiener Konzerthaus


CD Masaba Kan

Auf „Masaba Kan“ zeigt der charismatische Musiker seine Klangwelt in 13 packenden Stücken voller improvisatorischer Finesse, kraftvoller Melodik und rhythmischer Vielschichtigkeit. Unterstützt wird er von seiner siebenköpfigen Band mit der Spießlaute Ngoni, Flöte, Djembe, Talking Drums, Basstrommel Dundun und E-Bass. Immer wieder sticht die helle Stimme von Sängerin Kandy Guira aus den dicht gewobenen Grooves heraus, sie ist der zweite Star neben den halsbrecherisch virtuosen Intermezzi von Mamadou. Vorwärtsstürmende Tanzstücke wie „Tonton Tanti“ wechseln mit bluesig aufgeladenen Hymnen („Fenba“) majestätische Balafontraditionen („Son Min te Ne La“, „Yentogon“) mit melancholischen Poptönen („Sanji“) oder fusionrockigen Strukturen („Danga“).

- Stefan Franzen, Jazzhaus Records